Salg- og leveringsbetingelser

ALMINNELIGE SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER HEY’DI AS

Der hvor denne avtalen ikke regulerer forholdet, gjelder NS8411 fullt ut.

https://standard.no/fagomrader/kontraktstandarder-bygg-anlegg-og-eiendom/juridiske-standarder-for-bygg-og-anlegg-mellom-profesjonelle-parter/kontraktsbestemmelser-for-kjop-av-byggevarer-ns-8411-og-ns-8412/

Disse salgs- og leveringsbetingelser er å anse som en del av enhver bestilling eller ethvert anbud eller tilbud om leveranser av varer fra Hey’di AS. Avvik fra disse betingelser til fordel for kunde, krever skriftlig tillatelse fra korrekt fullmektig i Hey’di AS. Det presiseres at kjøpers generelle eller spesielle innkjøpsbetingelser, ikke kommer til anvendelse og ikke kan påberopes av kjøper dersom det ikke er særskilt avtalt.

Dersom det spesial tilvirkes produkter, gjelder NS8412 etter disse hovedreglene.

Alle henvendelser kunden vil rette til Hey’di AS med bakgrunn i disse betingelser, avtale om levering av produkter eller leveransen, skal stiles til Hey’di AS, heydi@heydi.no. Dette gjelder også ved eventuelle fristavbrytende forhold.

Hey’di AS er en produktleverandør som leverer bygg produkter. For avrettingsmasser leverer Hey’di AS bl.a. tørr og ublandet masse til gulventreprenører med pumpebil/pumpeselskap/transportør.  Når Hey’di AS er i kontakt med en under- eller totalentreprenør for å gi informasjon om produkter og eventuelt priser på ferdig utblandet avrettingsmasse, er dette på vegne av en pumpeleverandør. Kontraktsforholdet/partsforholdet er alltid mellom pumpeleverandøren og totalentreprenøren / underentreprenøren / gulventreprenør. Sementbaserte produkter har krav til holdbarhet, lagring og bruk, se ellers produkt og produktdatablad for informasjon. Produkter som er utgått på dato, kan derfor ha mangler.

Hey’di AS har produktansvarsforsikring hos Gjensidige.

  • Spesielle bestemmelser: Prosjektering

Hey’di AS er en produktleverandør, og våre anbefalinger er ikke en prosjektering av løsninger. Våre medarbeidere er således ikke prosjekterende, og kunden må alltid rådføre seg med de som er utførende, prosjekterende eller andre ansvarlige i prosjektet. Den prosjekterende og utførende må alltid lese produktets datablad som beskriver hva produktet skal benyttes til. Hey’di AS har ikke ansvar for byggets/arealet underlag, forurensing, vannsøl, temperaturendringer eller tidlige belastninger på produktet i byggeperioden etter produktet er utlagt. Veiledning fra ansatte i Hey’di AS er gitt på basis av det faktum som er oppgitt, og er gitt uten vederlag. Veiledningen binder ikke Hey’di AS, da det er den prosjekterende og utførende som har et slikt ansvar. Hey’di AS er ikke erstatningsansvarlig for verken manglende/uriktig utførelse eller manglende/uriktig prosjektering/senere endringer i lokalet /arealets underlag/temperatursvingninger m.v. Ved benyttelse av produkt som skal herde, vil mange forhold spille inn, noe som er meget viktig å gjøre seg kjent med for utførende/prosjekterende.

På produktdatablad, kan egenvekten være avgitt. Tallet som er oppgitt er et ca-tall og vil variere med hvor mye vannmengde produktet blandes ut med.  Angivelsen av egenvekt er da avhengig av vannmengde, og kan derfor variere. Den prosjekterende eller utførende må således utføre egne beregninger på basis av tilført vannmengde på den aktuelle blandingen.

Der hvor det er oppgitt at andre produkter fra Hey’di AS skal og bør benyttes i tilknytning til hovedprodukt fra Hey’di AS, er Hey’di AS ansvarsfri dersom man benytter et produkt som ikke er testet mot egne produkter, og hvor en eventuell mangel han ha/har en årsakssammenheng med benyttet produktmiks.

  • Spesielle bestemmelser: Reklamasjonsansvar

Ved kjøp av varer som skal herde (eks.: avrettingsmasser), er det et krav til at benyttet produkt inspiseres umiddelbart etter mottak og etter legging. Dersom produktet er innpakket, er det viktig å inspisere for rift og hull hvor fuktighet kan ha medført skade på produkt.

Eventuelle feil med produktet skal meldes skriftlig til Hey’di AS, og inneholde bilder av mangelen samt en rapport om prosjektets art, utførelsesdato, pumperapporter, navn på utlegger og rapport om underlag, temperatur osv. Tidspunkt for en eventuell synlig mangelsvurdering, er senest etter 2 døgn etter produktets normale herdingstid. Reklamasjon må da skje senest 7 dager etter produktets normale herdetid. Grunnen til den korte reklamasjonsfristen, er at en eventuell reparasjon i et prosjekt, må skje uten unødig opphold for senere arbeider.

Normal herdetid er basert på de forhold som er beskrevet i produktdatablad og vil variere basert på lokalets beskaffenhet/avlufting/temperatur /fuktighet m.m.

Ved reklamasjon på avrettingsmasse (herdetid/heft/riss/overflate etc.), kreves dokumentasjon på utlufting, temperatur på underlag, temperatur i rom og temperatur ute ved lufting gjennom vindu/dør, pumperapporter, vannprosent osv. Målinger må være utført før legging, under legging og etter legging (herdetid), se ellers produktdatablad. Slike målinger skal utføres i henhold til korrekte standarder og etter god håndverkskikk, for å kunne verifisere en gyldig reklamasjon. Det kreves også at Hey’di får tilgang på tørrpulver hvis hele eller deler av produktet oppdages ikke fungere under utlegging. Ved slike tilfeller pålegges det umiddelbar stans og Hey’di kontaktes for videre avklaring. Uten slike forhold, kan man ikke gyldig reklamere på produktet og hevde en mangel. Riss i avrettingsmasse er normalt og er ikke et avvik i henhold til denne avtale. Lagringstid og hvor produktet er lagret skal også oppgis.

Ved reklamasjon har Hey’di AS en rett til å utta en eller flere prøver av utlagt masse, herunder inspeksjon av underlag for testing av produkt. Prøvene skal tas der Hey’di AS finner det nødvendig. Dette krever tilgang til områdene og kjøper samt eier plikter å være behjelpelig med dette.

Kunden/operatøren/prosjekterende er selv ansvarlig for at varen passer til formålet. Brukerveiledninger og tekniske spesifikasjoner som er utarbeidet for produktet, skal følges for at man skal inneha et eventuelt reklamasjonskrav. Dette er forhold som bes opplyst til byggherre/ totalentreprenør/andre entreprenører der dette synes naturlig og hvor andre operatører/håndverkere skal utføre arbeid ved, over eller under Hey’dis produkter.

Tette belegg som legges over en ikke ferdigherdet masse, vil gi skader, og må derfor unngås.

Dersom transportør/entreprenør ikke rengjør bulkbiler tilstrekkelig før henting av ny og annen avrettingsmasse, har Hey’di AS ingen erstatningsplikt for eventuelle fremtidige skader i og med at bulkbilen da vil ha forskjellige masser. Transportør/entreprenør plikter å rengjøre bulkkjøretøy før henting av ny avrettingsmasse hos Hey’di AS.

Hey’di AS kan ikke gjøres ansvarlig for noe forhold som har med annen bygningsmessig konstruksjoner å gjøre, eller samspill mellom konstruksjoner/stoffer eller bevegelser. Den samme begrensningen gjelder ved samspillet mellom forskjellige utførende. Et eventuelt samspill mellom bygningskomponenter må den ansvarlige prosjekterende eller utførende vurdere selv.

  • Spesielle bestemmelser: Bestilling, retur og avbestilling

Ved bestilling av varer, vil leveransen være avhengig av produksjonskapasitet. Kjøper må selv forhøre seg når varer kan leveres. Varer produseres fortløpende. Det er ikke alle varer som lagerføres, og det pålegges kunden å forhøre seg om dette før bestilling.

Ved bulkbestillinger, er det særskilte krav til bestillingsrutiner.

Retur mottas kun når dette er avtalt på forhånd, men kun inntil 60 dager etter at varen er levert. Kunden betaler returfrakt. Kurante varer i forpaktninger uten skader, krediteres med 50 % av fakturert verdi ved retur innen fastsatt frist. Varer som er spesialprodusert, eller som ikke lagerføres, tas ikke i retur. Bulkvarer har egen returordning. Kostnader knyttet til destruksjon, inklusive emballasje og frakt, vil bli avkrevet ved retur som ikke er godkjent av Hey’di AS / Leverandør.

Avbestilling av bulkprodukter er kun tillatt dersom Hey’di på sin side får avbestilt råvarer til kundens bestilling, og hvor det bestilte produktet ikke har blitt produsert.

Avbestilling av produkter som ikke er satt i produksjon og hvor råvarer ikke er bestilt, kan avbestilles. Produkter som er satt i produksjon, kan ikke avbestilles uten særskilt avtale.

  • Spesielle bestemmelser: Standard leveranse

Varer kan til enhver tid utgå fra varesortimentet, og således utgå fra krav til leveranse. Dette gjelder også bestilte, men ikke mottatte varer. Forsinkelse i produksjon kan forekomme.  All levering skjer som hentekjøp, fritt opplastet på Hey’di AS’ anlegg, dersom ikke annet er avtalt. Kunden/kundens transportør må straks kontrollere at det er samsvar mellom bestilling og følgeseddel. Plukkfeil kan forekomme og er ikke erstatningsbetingende.

  • Spesielle bestemmelser: Pris og økonomi

Priser og generelle betingelser følger av den til enhver tid gjeldende prisliste eller særskilte avtale, og kan endres uten varsel med mindre det forefinnes en særskilt avtale mellom kunde og Hey’di AS.

I tillegg til varens pris, betaler kunden eventuelle faktiske utlegg/kostnader til frakt og offentlige avgifter, herunder merverdiavgift, i henhold til de til enhver tid gjeldende satser og regler, dersom dette ikke er fastsatt i særskilt avtale. Avtalte rabatter bortfaller ved kjøp av brutt kartong. Godkjente returpaller faktureres separat, og er ikke inkludert i produktprisen. Leveranser faktureres etter egen avtale. Enkelte kunder må betale varer før levering.

I forbindelse med økonomiske vurderinger av kundeforhold, kan det pålegges fra Hey’di AS at kunder oversender revisorgodkjente regnskapsrapporter til Hey’di AS i de tilfeller Hey’di AS ønsker slike rapporter. Dersom Hey’di AS krever det, skal det avtales møter mellom kundens selskap, selskapets regnskapsfører, selskapets revisor og Hey’di AS.

Hey’di AS har rett til å innhente all dokumentasjon som Hey’di AS finner nødvendig i forhold til privatrettslige avtaler samt offentligrettslige forhold rundt kunde, kunders aksjonærer (eiere hvis annet eierskap) og kundens ledelse.

Nektes slikt innsyn, vil Hey’di AS kunne si opp kundeforholdet med øyeblikkelig virkning.

Hey’di AS kan ved betalingsmislighold, brudd på de til enhver tid vurderte kredittgrenser eller andre forhold som er av driftsmessig betydning for Hey’di AS, heve deler eller hele avtaleforholdet umiddelbart.

  • Mekling ved tvist

Ved en eventuell tvist er man pliktig å prøve å løse tvisten ved samtaler. Strander en slik forhandling, er man pliktig til først å mekle i henhold til NS 8411, og deretter ha ekspertbistand etter samme standard.

Dokumentet er oppdatert pr 26.09.24 og gjelder fra og med 01.10.24